fredag 23 november 2012

"This Is Chase"

Onsdagen började med en tur till huvudstaden i Antigua och vidare till Fort James en bit utanför. Fortet byggdes i början av 1700-talet och har fortfarande en del kanoner och byggnader kvar. Efter en tur på norra sidan av ön var det dags för lunch och sedan avresa till Dominica.

I Dominica hade vi bokat en bil med "Valley Car Rental". Vis av erfarenhet hade jag också två dagar innan avresa, skickat en e-post för att bekräfta att allt var i ordning samt uppdatera vår ankomsttid (som flygbolaget Liat tar sig friheten att ändra precis som de vill). Jag fick också ett svar där de tackade för uppdateringen. Fanns det någon bil klar när vi kom? Så klart inte. De hade lyckats få datumen fel trots min påminnelse där jag tydligt upprepat datumen för andra gången.

De skulle i alla fall ordna en bil, men det skulle bli värre. När de försökte reservera en deposition på Visa-kortet, vilket är normalt, blev den inte godkänd. Jag ringde då vår (inte så) fantastiska bank Chase och fick prata med fyra olika personer som ena stunden sa att de skulle ordna det, för att i nästa stund säga att det inte alls går att använda kortet på Dominica. För att identifiera mig fick jag svara på mängder av konstiga frågor, vissa ganska svåra när man är på resande fot (som senaste transaktionerna i USD, lokal valuta dög inte). Då hade jag ändå redan loggat in med kortnummer och PIN. Hur som helst, efter 45 minuters samtal (förlåt Kongsberg) sade chefen, som jag då pratade med, att på vissa ställen i världen får man enligt amerikansk lag inte använda kortet utan att koden anges, och Dominica var ett sådant. Hyrfirman kunde inte låta mig knappa in koden.

Självklart hade jag av misstag glömt mitt Norska kort hemma och Diner's Club kände de så klart inte till. Jag erbjöds att betala kontant men hade tyvärr inte de 3000 XCD i deposition + hyreskostnaden på närmare 900 XCD i kontanter (totalt ca 9500 SEK). I den lokala bankomaten kunde man maximalt ta ut 1000 XCD (ca 2500 SEK) och då saknades det fortfarande några kronor. Kvinnan från hyrfirman var helt oförstående och gjorde inga försök att hjälpa till. Ingen av de andra hyrbilsfirmorna som hade representant på plats verkade heller intresserade av att hyra ut bil, så vi var på väg att ta en taxi. Men då dök tjommen från Avis upp och levde upp till sin slogan "We try harder". Han sa att 1500 XCD var tillräckligt i deposition och vips så räckte våra USD som vi hade med oss till depositionen. Han hade ingen bilbarnstol men det stod en på golvet, som ägdes privat av en som jobbade på en av de andra firmorna, och han gick med på att hyra ut den. Så efter att ha köpt ett lokalt körkort var vi på väg, ca två timmar försenade och i en mindre bil än planerat, men i alla fall. Det planerade stoppet i Emerald Pool fick dock skjutas upp p.g.a. mörker.

Det är väl bara att tänka som när man är i Afrika, "TIA - This Is Africa", och se incidenter som detta som underhållning. "TIC - This is Caribbean", eller kanske borde det, med tanke på vår bank och Amerikansk lagstiftning, fortfarande vara TIA, men America i stället för Africa.

80 hästar under huven och två framför grillen.

Vart ska vid sikta?

Kanoner vid Fort James.

Dominica från luften.


2 kommentarer:

  1. "Vi hade iallafall tur med vädret" passar också :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, den tanken slog mig också. Vädret kan vi inte klaga på.

      Radera