tisdag 3 juli 2012

Vår fantastiska bank

Som jag tidigare skrivit var det en del strul med att öppna bankkonto. Man var tvungen att motivera varför man bodde på adressen man bodde utan att vara amerikan. Första försöket gick ju inte bra och jag fick efter ca en vecka ett brev om att motiveringen inte dög och att jag var tvungen att skriva en bättre motivering utan att de skrev vad som var fel.

Efter det har vi inte hört något och jag trodde att allt var frid och fröjd eftersom kontot ännu inte spärrats. När Maria fick sitt körkort lyckades vi till och med lägga till henne till bankkontot och hon har även fått ett eget Visa-kort. Men idag, nästan fem månader senare, kom det ett brev från banken, adresserat både till mig och Maria. Där stod det att ansökan inte var komplett. Såklart stod det inte vad felet var eller om det var min eller Marias motivering som inte dög. De har dessutom inte skickat med sidorna med instruktioner.

Den här gången hotade de inte med att spärra kontot som de gjorde sist, utan bara att de skulle dra 28% skatt på räntor, om vi inte korrigerade uppgifterna. Det kan de ju i och för sig gärna få göra eftersom räntan är 0%, och 28% av 0% är såvitt jag vet fortfarande 0%. Men ekonomerna i USA är väl inte bättre på procenträkning än de i Sverige.

Efter att ha surfat runt lite misstönker jag att vår bankman har gett oss fel blankett att fylla i. Vi ska ju vara skattskyldiga i USA vilket de försökt få oss att inte vara, och då är det ju förstås märkligt att bo och jobba i USA. Maria får nog göra ett besök hos banken och försöka reda ut det hela.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar